„Van Herpenov zákon: Tajomstvo riešenia problému: nájsť tých, ktorí ho vyriešia.“ — Murphyho zákon
Boli ste účastníkom dopravnej nehody alebo ste prišli pri dopravnej nehode o blízkeho? V takom prípade si môžete voči poisťovni vinníka dopravnej nehody uplatniť príslušné nároky na kompenzáciu vzniknutej škody. Medzi ne patrí bolestné, sťaženie spoločenského uplatnenia, náhrada straty na zárobku, ušlý zisk alebo náklady liečenia. V prípade smrti blízkeho prichádzajú do úvahy náklady pohrebu alebo náhrada nemajetkovej ujmy. Zastúpenie profesionálom Vás v takejto situácii odbremení od zdĺhavej komunikácie s poisťovňou, alebo s orgánmi činnými v trestnom konaní. A poskytne Vám čas potrebný na zotavenie alebo vyrovnanie sa so stratou blízkeho.
Ako si však takého zástupcu vybrať? A aký je rozdiel v zastúpení advokátom oproti „odškodňovacím spoločnostiam“?
Vaše nároky spojené s dopravnou nehodou by mala uplatňovať osoba, ktorá je špecialistom v danej oblasti, má skúsenosti a najmä oprávnenie na poskytovanie právnych služieb. Tieto podmienky môže splňiť len advokát.
A aké sú teda konkrétne výhody zastúpenia poškodeného pri dopravenej nehode advokátom?
Výška odmeny advokáta
Prvou výhodou je, že zo získaného odškodnenia Vám môže zostať vyššia suma peňazí, ako v prípade zastúpenia iným subjektom. V drvivej väčšine prípadov sú pri dopravných nehodách zástupcovia poškodených odmeňovaní podielovou odmenou (ide o určité percetno zo získaného odškodnenia). Podielová odmena advokáta je limitovaná právnymi predpismi a môže byť maximálne 20 % zo získaného plnenia. V prípade iných subjektov výška odmeny vôbec limitovaná nie je a bežne sa pohybuje vo výške až do 40 % zo získaného plnenia. To je pomerne veľa.
Profesionalita a odbornosť
Ďalším plusom pre klienta je, že advokát musí splniť pomerne prísne podmienky na zápis do zoznamu advokátov. Medzi ne patrí aj vysokoškolské právnické vzdelanie a zloženie advokátskej skúšky. Toto všetko zaručuje kvalifikované uplatnenie všetkých nárokov klienta. A je zárukou najvyššieho možného odškodnenia pre klienta. Je otázne, ako nároky poškodeného môže uplatniť subjekt, ktorý nemá potrebné vzdelanie, nemá prehľad o aktuálnej súdnej praxi a najmä nemá na poskytovanie právnych služieb oprávnenie. A navyše popri vymáhaní nárokov klienta prevádzkuje napr. aj autoservis alebo realitnú kanceláriu. Preto výnimkou v týchto prípadoch nie sú ani rôzne pokuty udeľované takýmto subjektom Slovenskou obchodnou inšpekciou.
S vyššie uvedeným súvisí aj ďalšia výhoda. Od samého počiatku, keď svojho potenciálneho zástupcu oslovíte, s Vami vec rieši jedna osoba. Tá má s uplatňovaním nárokov klientov skúsenosti. Komunikuje pravidelne s poisťovňami, zúčastňuje sa súdnych sporov, vie, čo sa Vás na súde zástupca poisťovne môže opýtať a vie Vás na to dôkladne pripraviť. Vrátane podchytenia problematických vecí.
Odškodňovacie spoločnosti spočiatku s Vami komunikujú prostredníctvom „nekvalifikovaných“ zástupcov, ktorých cieľom je len osloviť a získať klienta. Ide v podstate o obchodných zástupcov, ktorí nároky klientov neriešia. A hlavne Vaše nároky nemôž vymáhať na súde. Nemali by to však ani mimosúdne, keďže ide o poskytovanie právnych služieb, na ktoré nemajú oprávnenie. Preto Vám v prípade súdneho sporu musia sprostredkovať nakoniec aj tak advokáta. Ak poisťovňa pri mimosúdnom odškodňovaní pristúpi ku kráteniu plnenia, môže sa stať, že zástupca, ktorý nemám oprávnenie zastupovať klienta na súde radšej akceptuje nižšie plnenie v rámci mimosúdneho uspokojenia nároku, ako keby mal dodatočne riešiť zastúpenie advokátom na súde.
Kontrola
Advokát je pri poskytovaní právnych služieb viazaný právnymi predpismi upravujúcimi výkon advokácie. V rámci toho je povinný okrem iného postupovať s odbornou starostlivosťou alebo náležite o vybavovaní veci informovať klienta. V prípade porušenia týchto povinností môže postup advokáta na základe podnetu klienta prešetriť Slovenská advokátska komora. Iné subjekty takéto povinnosti, ani dohľad nemajú. Nie je pritom výnimkou, kedy sa poškodený nechá zastúpiť odškodňovacou spoločnosťou, tá prevezme zastúpenie, ako aj všetky podklady k škodovej udalosti od klienta. A potom sa klientovi prestane ozývať a klient vôbec nevie, ako a či vôbec je jeho vec vybavovaná.
V tejto súvislosti si advokáti nemôžu dovoliť v zmluvách s klientmi týchto zaväzovať žiadnym zmluvnými pokutami pre prípad, že sa klient pre nespokojnosť s úrovňou služieb rozhodne zmeniť zástupcu alebo od zmluvy s ním odstúpiť. Odhliadnuc od toho, že toto je neprípustné v každom prípade, keď je klientom spotrebiteľ.
Poistenie
Ďalším rozdielom je, že advokáti sú pre prípad spôsobenia škody klientovi povinne poistení. Bez riadne uzatvoreného poistenia zodpovednosti za škodu by svoje povolanie vykonávať nemohli. Takéto poistenie pre klienta znamená, že ak by advokát nárok klienta neuplatnil v plnej výške, uplatnil by ho po uplynutí premlčacej doby alebo by inak pochybil a spôsobil klientovi škodu, takto spôsobenú škodu klientovi poisťovňa advokáta nahradí. Rôzne odškodňovacie spoločnosti a iné subjekty, ktoré nie sú advokátmi takúto povinnosť byť poistení nemajú.
Z vyššie uvedeného je zrejmé, že zastúpenie advokátom – profesionálom spĺňajúcim všetky podmienky na poskytovanie právnych služieb oproti iným subjektom, ktoré nie sú advokátmi má významné výhody.
V prípade záujmu o právne služby v súvislosti s dopravnou nehodou nás neváhajte kontaktovať na info@mslegal.sk alebo + 421 905 703 401.
Najnovšie komentáre